Irodai ergonómia

Az elmúlt években számos tanulmány jelent meg, ami az ülőmunka egészségkárosító hatásait igazolja. A több órán át tartó helytelen ülés okozhat, többek között derék-, nyak-, és vállfájdalmakat. Ezek a panaszok megelőzhetőek rendszeresen végzett testmozgással és a megfelelő irodai környezet kialakításával. A következőkben röviden összegzem mire érdemes figyelni a munkahelyen.

Helyes ülés irodai környezetben

A szék megfelelő beállítása

  • A szék magassága akkor megfelelő, ha a térdek 90- 110 fokos hajlításban vannak, a talpak pedig a talajon pihennek.  Amennyiben az ülőfelület túl magas, használjon lábtámaszt, ha túl alacsony, tegyen egy keményebb párnát az ülőfelületre.
  • A szék ülőfelületén teljesen csússzon hátra (így a medencét és a derekat a széktámla alsó része megtámasztja). Az ülőfelület legyen rövidebb a combnál, a térdhajlat maradjon szabadon, de a combok legalább 2/3- a legyen megtámasztva.
  • Az ülőfelület legyen vízszintes, vagy lejtsen enyhén előrefele.
  • A derék legyen megtámasztva. Erre a célra használható a székbe épített deréktámasz, vagy a gyógyászati boltokban kapható derékpárna (hengerpárna).
  • A háttámla és az ülőfelület által bezárt szög 100-110 fok legyen.
  • A szék háttámlája legalább a lapocka alsó részéig támassza meg hátunkat.
  • Az alkarok legyenek vízszintesen, a szék kartámaszán pihenjenek. A kartámasz ne legyen túl magasan, a vállak és a nyak maradjon laza.

Asztal, monitor, billentyűzet megfelelő beállítása

  • Az asztal magassága akkor megfelelő, ha a könyök 90-110 fokos hajlításával kényelmesen tudjuk használni a billentyűzetet. Az asztallap a szék kartámaszával legyen egy magasságban.
  • A monitort és a billentyűzetet középen helyezzük el. A monitor teteje legyen szemmagasságban.
  • A monitor kartávolságban legyen tőlünk.
  • Az egér és a billentyűzet használathoz csuklótámasz ajánlott.

Tartson szünetet

  • Szakítsa meg az ülést a nap folyamán többször, álljon fel legalább fél óránként és tartson rövid 30- 90mp- es szüneteket.
  • Változtasson minél többször ülőhelyzetet, ha lehetőség van rá, váltson széket, vagy használjon az üléshez dinamikus ülőpárnát, fitnesz labdát, dolgozzon állásban.

One Comment

  1. Pingback: 5+1 tipp az “álló ülőmunkához” - Szentendre gyógytorna

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.