5+1 tipp az “álló ülőmunkához”

  • Válassza az ülő- álló munkavégzést! Az egész napos állás az üléshez hasonlóan megterhelő a
    szervezet számára. Egészségünk szempontjából az a legjobb, ha a nap folyamán minél
    gyakrabban változtatunk testhelyzetet. Ajánlott fél-egy óránként rövid pihenőket tartani,
    vagy váltani az ülő és az álló munkavégzés között. Egyéntől függően az ülő és állómunka
    ideális aránya, 1-1,5:1 -hez.

  • Szokjon hozzá! Adjon időt a szervezetének, hogy hozzászokjon az új típusú terheléshez. Ha
    eddig a teljes munkaidőt végigülte, eleinte napi 3* 15 perc állásban végzett irodai munka
    elegendő, később fokozatosan növelje az állással töltött időt, a nap fennmaradó részében
    pedig figyeljen oda a helyes ülő testtartásra.
  • Ügyeljen testtartására! Ugyanúgy, mint az ülésnél, az állómunka kapcsán is fontos a helyes
    testtartás és a munkakörnyezet megfelelő kialakítása. A következőkre figyeljünk:

    • Az asztal magasságát úgy állítsa be, hogy az asztallap síkja nagyjából a könyök vonalába
      kerüljön. (Praktikus állítható magasságú asztalt választani.) Így a könyök 90 fokos
      hajlításával az alkar az asztalon pihen, a vállak pedig lazák maradnak. A könyökök
      legyenek a testhez közel, vállait tartsa enyhén hátrahúzva.
    • A monitort és a billentyűzetet középen helyezze el. A monitor teteje legyen
      szemmagasságban, a monitort 10- 20°-kal billentse hátra.
    • A monitor kartávolságban legyen tőlünk.
    • Az egér és a billentyűzet egymáshoz közel legyen, csuklótámasz használata ajánlott.

  • Válasszon megfelelő cipőt! Fontos a kényelmes lábbeli megválasztása, semmiképp ne
    viseljen magas sarkú cipőt, szükség esetén használjon talpbetétet. Érdemes kipróbálni az
    állómunkához ajánlott álláskönnyítő szőnyegeket is.
  • Használjon lábtámaszt! A derék és a lábak tehermentesítése érdekében használhat lépcső
    magasságú lábtámaszt. Figyeljen rá, hogy mindkét oldalon egyforma ideig használja.
  • Tartson szünetet! Szakítsa meg a statikus helyzeteket fél- egy óránként pihenővel és
    mozogjon egy kicsit. Már 1-1,5 perc is számít!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.