Tornával az elülső térdfájdalmak ellen

A térd elülső fájdalma sokakat érintő probléma, ami sportolók és ülőmunkát végzők körében egyaránt előfordul. A patellofemoralis szindróma jellemzője, hogy a fájdalom a térdkalács alatt, vagy körül jelentkezik és  általában fokozódik guggolás, felfelé, vagy lefelé lépcsőzés, futás, ugrás, vagy hosszan tartó ülés következtében. A szindróma gyakran kialakul kamaszok, fiatal felnőttek és idősek esetében is, a Családorvosok Amerikai Akadémiája szerint ez a térdfájdalmak leggyakoribb oka.

A patellofemorális szindróma  sportolók közül leggyakrabban a futókat és a kerékpározókat érinti. A panaszok kialakulásának oka többnyire ismeretlen, de több tanulmány igazolta, hogy gyakrabban előfordul  sportolók esetében, ha a “core” izmok, a farizmok,  vagy a négyfejű combizom nincs megfelelően megerősítve. Tovább növeli a térdfájdalom kialakulásának esélyét a vádli, vagy a combizmok feszessége.  A talp nem megfelelő statikája is segítheti a térdfájdalom kialakulását.

Jó hír, hogy a térdkalács fájdalmak többnyire tornával enyhíthetőek, gyakran teljesen megszűntethetőek.  Egyénenként változó, hogy pontosan milyen gyakorlatokat kell végezni,de a torna során a comb elülső részén elhelyezkedő Quadriceps Femoris izom és a csípőizmok megfelelő erejének és működésének visszaállítása a cél.

A gyógytorna az izolált izomerősítő gyakorlatok mellett a teljes lábat és a “core” izmokat erősítő funkcionális gyakorlatokat, propriocepció fejlesztő gyakorlatokat és nyújtásokat is tartalmaz. A gyakorlatsort az orvosi diagnózis alapján a gyógytornász személyre szabottan állítja össze.

A patellofemorális panaszok kezelésében eredményesen használható a kinesio tape. Bár a tape önmagában nem enyhíti a térdfájdalmakat, több tanulmány igazolta, hogy a torna végzése esetén- az első időszakban- a szakszerűen felhelyezett kinesio tape tovább segíti a gyógyulást.

A megtanult gyakorlatsort a sporthoz való visszatérés után is tovább kell végezni és nem szabad elhanyagolni a sport előtti bemelegítést.  Futók esetében a futáshoz való visszatéréskor fontos a jó futótechnika elsajátítása és a megfelelő cipő viselése. Kerékpárosoknál a jó ülésmagasság beállítására kell ügyelni.

Clinical Practice Guidelines Linked to the International
Classification of Functioning, Disability and Health
From the Academy of Orthopaedic Physical Therapy
of the American Physical Therapy Association
J Orthop Sports Phys Ther. 2019;49(9):CPG1-CPG95. doi:10.2519/jospt.2019.0302

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük